ادبیات, معرفی نویسندگان

آشنایی با 10 شاعر معاصر ایران

آنچه در این مقاله میخوانید

در این مقاله نیز ما در تلاشیم تا شما را بیشتر با ادبیات کشورمان {شاعر های معاصر}آشنا شویم. حالا سوالی از شما داریم؛ به عنوان یک ایرانی چقدر با شاعران معاصر کشورمان آشنا هستید؟

در این مقاله مه به معرفی 10 شاعر معاصر ادبیات فارسی میپردازیم و سعی میکنیم تا شما را با انواع سبک های شعر نوین ،مضامین اشعار نوین و شاعران نامدار ادبیات معاصر ایران آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

شاعر معاصر ایران

شعر نوین چیست؟

شعر نوین یا شعر نو در واقع نوعی از اشعار معاصر است که از قالب و وزن اشعار سنتی و قدیمی ادبیات فارسی پیروی نمیکند. از انواع قالب شعر نو زبان فارسی میتوانیم به شعر نیمایی، سپید و موج نو اشاره کنیم.  جالب است بدانید که شاعر با توجه به مفاهیمی که در سعر نو به کار میبرد پسوند و یا پیشوند «نو»  رابه شعر میخشد.

برای مثال  “منظومه افسانه” اثر نیما یوشیج به عنوان گونه ای از شعر نو فارسی  به نام “غزل نو” نام گذاری شده است. حال که متوجه شدید شعر نو چیست ، بد نیست تا با علت نامگذاری و انواع آن نیز آشنا شوید.

علی اسفندیاری یا همان نیما یوشیج را میتوان بنیان گذار اصلی شعر نو بدانیم به همین دلیل است که یکی از قالب های شعر نو را شعر نیمایی و او را پدر شعر نو مینامند. در واقع نیما یوشیج در سرودن اشعار با حفظ وزن و قافیه توانسته سبک جدیدی را به کار بگیرد.

                                        بهترین کتاب ها برای هدیه  { معرفی پک کتاب ها}

انواع شعر نو

به طور کلی از زمان پیدایش شعر نو تا به امروز اشعا نوین را به سه دسته کلی تقسیم کرده اند:

  • شعر نیمایی: این نوع شعر دارای وزن خاصی می باشد، اما قافیه‌ها جای مشخصی ندارند، اشعار اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری در این دسته قرار می گیرد.
  • شعر سپید: این نوع شعر آهنگی خاص دارد اما دارای وزن و قافیه خاصی نیست. برخی از اشعار شاملو این گونه هستند.
  • موج نو: این نوع شعر قافیه و وزن خاصی ندارد و اندکی پیچیده است. برخی از اشعار احمد رضا احمدی در این دسته قرار می گیرند.

با این حال بد نیست بدانید که شعر نو قالب های مختلفی نیز دارد که لیستی از آن را تهیه کرده ایم.

  • شعر نیمایی
  • شعر سپید
  • شعر حجم
  • شعر موج نو
  • شعر ناب
  • شعر کودک و نوجوان
  • دهه شصت و موج سوم
  • شعرهای نگاره ‌ای
  • شعر دهه هفتاد
  • شعر پست‌ مدرن
  • شعر فرانو
  • فرا شعر
  • واژانه

خرید آنلاین انواع کتاب های رمان و دانشگاهی در فروشگاه کتاب ایکات

آشنایی با 10 شاعر معاصر ادبیات فارسی

حال که با شعر نو و تاریخچه پیدایش و انواع قالب های آن آشنا شده اید بهتر است برخی از شاعران نامدار ایرانی را نیز بشناسیم .

سهراب سپهری

سهراب سپهری زاده کاشان در سال 1308 ،شاعر، از نویسندگان و شاعران معاصر ایران و نقاش توانایی بوده است. اشعار سهراب سپهری به چندین زبان دنیا ترجمه شده است. سهراب سپهری از نامدار ترین شاعر معاصر ایرانی است که ابتدا سرودن شعر را با سبک نیمایی آغاز کرده است

شاعر معاصر ایرانی

اما به تدریج به شیوه جدید از دیدگاه انسان دست یافت که در حجم سبز مشخص می شود. از جمله شعرهای معروف او می توان به صدای پای آب، مسافر و شرق اندوه اشاره کرد. سپهری در یکم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ و در شهر تهران

، بر اثر سرطان دار فانی را وداع گفت.

چه کسی می داند که تو در پیله تنهایی خود تنهایی؟

چه کسی می داند که تو در حسرت یک روزنه در فردایی؟

پیله ات را بگشا…. تو به اندازه پروانه شدن زیبایی

 

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی شاعر معاصر ایرانی

پروین اعتصامی را میتوان به بهترین شاعر معاصر زن ایرانی معرفی کرد. رخشنده اعتصامی یا همان پروین در سال 1285 در تبریز بدنیا آمد. او مسلط به سه زبان فارسی،عربی و انگلیسی بوده و شعر گفتن را نزد ملک الشعرای بهار و دهخدا آغاز کرده است. پدر پروین، در زندگی هنری دخترش بسیار تاثیرگذار بود. پروین در سال ۱۳۲۰، بر اثر بیماری درگذشت و تنها یک دیوان اشعار از او به چاپ رسیده که دارای ۶۰۶ شعر است.

ای خوش اندر گنج دل زر معانی داشتن

نیست گشتن، لیک عمر جاودانی داشتن

عقل را دیباچه اوراق هستی ساختن

علم را سرمایه بازارگانی داشتن

محمد تقی بهار

شاعران معاصر ایران

محمد تقی بهار معروف به ملک الشعرا متخلص به بهار، در سال 1265 متولد و درسال 1330 وفات یافت.

او را می توان شاعر، نویسنده، روزنامه نگار، سیاستمدار و ادیب ایرانی دانست که در کلام بی نظیر بود؛ به طوری که گفته می شود که بعد از جامی، شاعری چون بهار در کلام نداشته ایم. از آثار بهار می توان به منظومه چهار خطابه، سبک شناسی، شعر در ایران و دیوان اشعار اشاره کرد.

من نگویم که مرا از قفس آزاد کنید

قفسم برده به باغی و دلم شاد کنید

فصل گل می گذرد هم نفسان بهر خدا

بنشینید به باغی و مرا یاد کنید

مهدی اخوان ثالث

بهترین شاعران معاصر ایران

مهدی اخوان ثالث بهترین شاعر معاصر زبان و ادبیات فارسی بوده است. مهدی اخوان ثالث را میتوان با تخلص م . امید نیز شناخت. او زاده مشهد در سال 1307 بوده و اشعار او را میتوان سروده هایی از جنس اجتماع و حماسه دانست.

شعر های اخوان ثالث به سبک کلاسیک و نو دیده می شوند و از کتاب های معروف او می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارغنون
  • زمستان
  • آخر شاهنامه
  • از این اوستا
  • منظومه
  • دوزخ اما سرد
  • ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم.

نیما یوشیج، پدر شعر نو ایران

علی اسفندیاری یا همان نیما یوشیج در روستای یوش از توابع مازندران بدنیا آمد. او بنیان گذار شعر فارسی بوده است به همین دلیل لقب پدر شعر نو را از آن خود کرده است.نویسندگان و شاعران معاصر ایران

نیما خود نام «نو» را بر سبک شعرهایش نهاد و بی شک بهترین شاعر معاصر ایران در این سبک است. از مهمترین آثار نیما یوشیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قصه رنگ پریده
  • منظومه نیما
  • شعر من
  • افسانه
  • رباعیات

احمد شاملو

شاعر ،نویسنده، روزنامه نگار و مترجم ایرانی در سال 1304 متولد ودرسال 1379 وفات یافت. لقب نقد نشدنی و بهترین شاعر معاصر را میتوان از منظر جوانان و شعر دوستان به احمد شاملو داد. از بهترین ترجمه های احمد شاملو میتوانیم به ترجمه کتاب شازده کوچولو  اشاره کنیم.

بهترین شاعران معاصر ایران شاملو خالق مهمترین قالب شعر نو با نام «سپید» است؛ که به آن شعر شاملویی نیز می گویند. او در سال ۱۳۲۵ با نیما ملاقات کرده و به سبک او روی می آورد. از مهمترین آثار او می توان به دفترهای شعر (با نام های هوای تازه، باغ آینه، لحظه ها و همیشه، آیدا در آینه و غیره)، مجموعه داستان و فیلم نامه (مثل درها و دیوار بزرگ چین، میراث و…)، ترجمه ها و مجموعه کتاب کوچه او اشاره کرد.

اکنون زمان گریستن است،

اگر تنها بتوان گریست

یا به رازداری دامان تو اعتمادی اگر بتوان داشت

با این همه به زندان من بیا

که تنها دریچه اش به حیاط دیوانه خانه می گشاید .

فروغ فرخزاد

فروغ الزمان فرخزاد یا همان فروغ فرخزاد یکی از بهترین زنان شاعر معاصر ایرانی است که در حوزه ادبیات نوین بسیار نقش پررنگی داشته است.شاعران معاصر ایران

اشعار او به چندین زبان در دنیا ترجمه شده اند و بعد از نیما، بهترین شاعر معاصر ایران در سبک شعر نو است. فروغ فرخزاد با اسیر، دیوار و عصیان، کار خود را در قالب نیمایی شروع کرد و با تولدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، جایگاه خود را برای همیشه در شعر معاصر ایران ثبت کرد.

می روم خسته و افسرده و زار

سوی منزلگه ویرانه خویش

به خدا می برم از شهر شما

دل شوریده و دیوانه خویش

شهریار

شاعر معاصر ایرانی سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعری از دیار آذربایجان شعر هایی به زبان فارسی و ترکی می سرود.  از شعرهای معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» به زبان فارسی و «حیدر بابایه سلام» (به معنی سلام بر حیدر بابا) به ترکی آذربایجانی اشاره کرد. مردم آذربایجان شهریار را بهترین شاعر معاصر ایران می دانند.

دلم شکستی و جانم هنوز چشم به راهت

شبی سیاهم و در آرزوی طلعت ماهت

در انتظار تو چشمم سپید گشت و غمی نیست

اگر قبول تو افتد فدای چشم سیاهت

سیمین بهبهانی

سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبانی یکی از معروف ترین زنان شاعر معاصر ایران موسس کانون نویسندگان ایران بوده. اودر طول عمر خود 600 غزل را در قالب 20 کتاب به چاپ رسانیده است.نویسندگان و شاعران معاصر ایران

سیمین بهبهانی را به خاطر سرودن غزل های بی نظیر فارسی اش، به نیمای غزل ایران می شناسند. از جمله آثار ارزشمند او می توان به سه تار شکسته، جای پا، رستاخیز، کولی و نامه عشق، مجموعه آثار، شعر زمان ما و … اشاره نمود.

شوریده ی آزرده دل ِ بی سر و پا من

در شهر شما عاشق انگشت نما من

دیوانه تر از مردم دیوانه اگر هست

جانا، به خدا من… به خدا من… به خدا من

حسین پناهی

حسین پناهی دژکوه در ۱۳۳۵ و در روستای دژکوه از توابع شهرستان کهگیلویه (دهدشت-سوق) در استان کهگیلویه و بویراحمد متشولد شد. به توصیه و خواست پدر برای تحصیل به مدرسه آیت الله گلپایگانی بهبهان رفت و بعد از پایان تحصیلات خود، برای ارشاد و راهنمایی مردم به محل زندگی اش بازگشت.

شاعران معاصر ایران

چند ماهی در کسوت روحانیت به مردم خدمت می کرد؛ تا اینکه زنی برای پرسش مسئله ای که برایش پیش آمده بود، پیش حسین می رود.

از حسین می پرسد که فضله ی موشی داخل روغن محلی که حاصل چند ماه زحمت و تلاش ام بود افتاده است، آیا روغن نجس است؟

حسین با وجود اینکه می دانست روغن نجس است، ولی این را در نظر گرفت که روغن حاصل چند ماه تلاش این زن روستایی است و او باید خرج سه چهار ماه خانواده اش را تامین کند. پس به زن گفت: نه، همان فضله و مقداری از اطراف آن را باید درآورده و دور بریزد؛ روغن دیگر مشکلی ندارد. بعد از این اتفاق بود که حسین علی رغم فشارهای اطرافیان خود، نتوانست در کسوت روحانیت باقی بماند. این اقدام حسین به طرد وی از خانواده نیز منجر شد. حسین به تهران آمد و در مدرسه هنری آناهیتا چهار سال درس خواند و دوره بازیگری و نمایشنامه نویسی را گذراند.

چه مهمانان بی دردسری هستند مردگان

نه به دستی ظرفی را چرک می کنند

نه به حرفی دلی را آلوده

تنها به شمعی قانعند

و اندکی سکوت

در این مقاله ما سعی کردیم اسامی بهترین و نامور ترین شاعران معاصر ایرانی را برای شما ذکر کنیم، اگر کمی فرصت و اوقات فراقتی دارید سعی کنید از اشعار این شاعران استفاده و لذت ببرید

3 نظر در “آشنایی با 10 شاعر معاصر ایران

  1. ادبیاتی گفت:

    عالی ،استفاده ‌کردیم

  2. نفیسه گفت:

    شعرای معاصر ایران یا اینطور بگم شاعران ایرانی معاصر رو بسیار کامل و جامع جکع اوری کردید…

  3. saamaaaaa گفت:

    شاعران و نویسندگان معاصر گنج های هستند برای ایران زمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *