معرفی کتاب, نقد و بررسی کتاب

بهترین کتاب‌های سال ۲۰۲۱ به انتخاب نیویورکر


انتشار لیست بهترین کتاب‌های سال یکی از دغدغه‌های رسانه‌های معتبر در جهان است. هر ساله و در  بحبوبه فرارسیدن سال نوی میلادی رسانه‌های گوناگون، خصوصا آن دسته از رسانه‌هایی که مخاطبین و اعتبار بیشتری دارند نسبت به انتخاب آکتاب‌های برتر اقدام می‌کنند. این انتخاب و معرفی‌ها در زمینه‌های گوناگونی مانند بهترین کتاب سال، بهترین فیلم سال، بهترین سریال سال،بهترین آهنگ سال و… انجام می‌شود و جالب این‌جاست، اغلب انتخاب‌ها، برای مخاطبین این رسانه‌ها حکم مرجع را پیدا می‌کند. این کار، سال‌های دورودرازی است که انجام می‌شود و سوای مخاطبین، برای مترجمین کتاب هم یک منبع بسیار خوب برای انتخاب آثار جدید ترجمه است. یکی از رسانه‌هایی که هر ساله هم‌زمان با آغاز سال نوی میلادی اقدام به معرفی بهترین کتاب‌های سال و بهترین رمان‌های سال می‌کند، مجله معتبر و قدیمی نیویورکر است، امروز نگاهی خواهیم داشت به برترین کتاب‌های سال ۲۰۲۱ به انتخاب نیویورکر.

چرا نیویورکر محبوب است؟

نیویورکر، در هر شماره‌اش برای مخاطب، محتوایی تازه و جذاب به ارمغان می‌آورد. نیویورکر، به دلیل تعهدش به حقیقت و تمرکز بر فضای اجتماعی، ادبی و فرهنگی ابرشهری مانند نیویورک پرفروش‌ترین مجله آمریکاست، از سوی دیگر، کیفیت آثار ادبی‌اش و اصرارش بر تولید محتوای هیجان‌انگیز و تأثیرگذار، برای خوانندگان حرفه‌ای مجله‌ای متمایز و برجسته محسوب می‌شود.

در واقع امروزه از نظر بسیاری از اندیشمندان ادبی، نیویورکر، تأثیرگذارترین مجله ادبی در جهان است که به دلیل گزارش‌های حقیقی و دقیق در حوزه ادبیات داستانی، نقدهای ادبی برجسته، تفسیرهای سیاسی و فرهنگی متمایز و پرداختن به داستان، شعر و طنز از منظری منحصربه‌فرد، شناخته شده است.علاوه بر چاپ مجله به صورت هفتگی، وب‌سایت این مجله به یک پایگاه دیجیتالی برای پوشش اخبار و موضوعات فرهنگی ادبی به صورت روزانه تبدیل شده است که توسط نویسندگان و تیم تولید محتوای حرفه‌ای این نشریه اداره می‌شود.

به گزارش کتاب نیوز به نقل از ایبنا، مجله نیویورکر [New Yorker] به عنوان یکی از معتبرترین مجلات ادبی آمریکا کتاب‌های زیر را بهترین‌‌های حوزه داستان و مستند در 2021 معرفی کرد:

دوگل، نوشته جولیان جکسون

این کتاب یک اثر بیوگرافی عالی از زندگی رهبر سابق فرانسه ژنرال دوگل است که به شکل دلنشینی به بررسی چگونگی تسلط او بر زندگی سیاسی کشورش برای چندین دهه می‌پردازد. گزارش مفصل جکسون از جوانی و محیط زندگی او در خانواده و محله یکی از بخش‌هایی است که تاکنون به آن کم‌تر پرداخته شده و این وجه از زندگی دوگل را به خوبی نمایان کرده است. رئیس جمهور سابق فرانسه یکی از چهره‌های اسطوره‌ای مبارزه فرانسوی‌ها علیه جهان‌خواری نازی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم بود. در این کتاب دست‌نوشته‌ها، خاطرات، و منابع تاریخی موجود در آرشیو کشور فرانسه در اختیار مخاطبان کتاب قرار گرفته است

نیویورکر

روایت جذاب جولیان جکسون از سال‌های جنگ دوگل در لندن، روشن می‌سازد که چرا چرچیل و روزولت برخورد با او را تقریبا غیرممکن می‌دانستند. نیمه دوم کتاب، به بازگشت دوگل به قدرت در جریان درگیری در الجزایر و  ریاست جمهوری تا حدی دیکتاتوری او می‌پردازد. برای ترجمه این کتاب به فارسی تاکنون اقدامی نشده ولی پیش‌بینی می‌شود به زودی این اثر به زبان فارسی ترجمه و به بازار ارائه شود.

رمان سگو نوشته مریس کوئنده

رمان سگو اثر مریس کوئنده نویسنده بزرگ و شناخته شده آفریقا است که در گوادلوپ به دنیا آمد اما سال‌ها در غرب آفریقا زندگی کرده است. به زعم نیویورکر و دیگر منتقدین ادبیات داستانی آفریقا و جهان سگو شاهکار کوئنده به‌شمار می‌آید.

این رمان زندگی قبیله بزرگ ترائوره‌ها را دنبال می‌کند که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، از دانشگاه‌های مراکش گرفته تا مزارع نیشکر برزیل، که ترائوره‌ها با جاه‌طلبی‌ها، شهوات و تمایلات مذهبی‌شان به هر طرف کشیده می‌شوند، مریس کوئنده بسیار بر این موضوع تاکید داشته که تمامی اتفاقات رمان واقعی است و در روایتی دلنشین از یک سو به زندگی ترائوره‌ها پرداخته و از سوی دیگر ظلمی که بر مردم آفریقا وارد شده را به رشته تحریر درآورده است. به دلیل این‌که زمان زیادی از انتشار این کتاب خوب نگذشته هنوز برای ترجمه آن به زبان فارسی مترجمی پا پیش نگذاشته است.

بوهامیا بالایی، یک خاطره نگاری نوشته هایدن هررا

هایدن هررا تا پیش از این، به خاطر نگارش زندگی‌نامه هنرمندانی مانند فریدا کالو و آرشیل گورکی شناخته شده بود، اما در بوهمیا بالایی او به داستان خانواده خودش می‌پردازد. والدین هررا که هرکدام سابقه ۵ بار زندگی مشترک شکست خورده دارند او و خواهرش را بین خود دست به دست کرده و هیچدام مسئولیت نگهداری آن‌ها را قبول نمی‌کردند و به نوعی بیشتر از نگهداری از فرزندان‌شان به خوش‌گذرانی و تفریح خود مشغول بودند. وقتی نویسنده تنها سه سال سن داشته والدینش جدا می‌شوند و او به همراه خواهرش به نیویورک مهاجرت می‌کنند تا با مادر و البته ناپدری‌شان زندگی کنند. آنها تنها در ایام تابستان می‌توانند پدرشان را ملاقات کنند. مادر آن‌ها حضور این دو طفل را مزاحم زندگی خود دیده و بیشتر آن‌ها را سربار همسایه می‌کرده، دخترها مجبورند با بچه‌های همسایه‌ دنیای خیالی خود را بسازند که نامش را بوهمیا بالایی گذاشته‌اند. قطعا یک ترجمه خوب از این خاطره‌نگاری آن‌را به اثری پرفروش به زبان فارسی بدل خواهد کرد.

زنده باد شاخ پست! اثر ویگدیس هیورث، ترجمه شارلوت بارسلاند

زنده باد شاخ پست! اثر ویگدیس هیورث، رمانی با ریتم تند، جذاب و خنده‌دار در مورد ناامیدی وجودی، تعهد جمعی و زندگی شخصی الینور ۳۵ ساله مشاور رسانه‌‌ای است که از زندگی شخصی و کاری خود خیلی احساس خوبی ندارد و اخیراً دچار افسردگی شده است و برای خروج از این وضعیت به دفترچه خاطراتش پناه می‌برد و چشمش به زنی می‌افتد که نمی‌تواند نامش را به خاطر بیاورد. وقتی همکارش به‌صورت ناگهانی و بدون هماهنگی قبلی یک‌شبه ناپدید می‌شود، کارهای جدیدی به او سپرده می‌شود که زندگی‌اش را وارد مرحله جدیدی می‌کند. او از یک سو در تلاش برای رها از وضعیت روانی خود است و از سوی دیگر حجم کارهایش در اداره دو برار شده است که ویگدیس هیورث با قلمی آمیخته به طنز شرایط الینور را تعریف می‌کند.

رایگان: یک کودک و یک کشور در پایان تاریخ  نوشته لیا ایپی

این کتاب در واقع یک اثر توامان از وقایع نگاری و طرح مباحث ایدئولوژیک است. لیا ایپی نویسنده این کتاب خوب در سال ۱۹۷۹ در آلبانی به دنیا آمد، آلبانی در آن زمان یک از کشورهای بلوک کمونیست در اروپای شرق بود که فضایی به‌‌شدت ملهب و متاثر از تفکرات کمونیستی داشت. این کتاب که در بریتانیا منتشر شد خاطرات تلخ و لطیفی از دوران کودکی نویسنده است . نویسنده که حالا نظریه پرداز سیاسی در مدرسه اقتصاد لندن است با بیان خاطرات خود مدام به انتظارات و اهداف ایدئولوژیک آن زمان کشورش نقب می‌زند و در پایان این نظریه را مطرح می‌کند که آلبانی برای آزادی اصلا آماده نبود. وی در بخشی از کتاب نوشته : وقتی بالاخره آزادی رسید، مثل یک ظرف یخ زده بود. ما کم جویدیم سریع قورت دادیم و گرسنه ماندیم.

رمان هارو نوشته جوی ویلیامز

رمان جدید جوی ویلیامز اثری با محور وقایع پسازندگی و آخرالزمانی است . اتفاقات رمان در فضایی رخ داده که تغییرات جغرافیایی واقلیمی آن‌را تبدیل به گورستانی کرده که روزگاری جهانِ مدرنی بود. شخصیت اصلی داستان جوانی به‌نام کریستین است که در این فضای آخرالزمانی اتفاقات ریز و درشتی را تجربه کرده و در پایان به دسته عظیمی از فراانسان‌ها برمی‌خورد که برای انتقام از زمین هم قسم شده‌اند و کمر به نابودی بازمانده اندک طبیعت بسته اند. او برای مبارزه با این اجتماع بزرگ دسته‌ای را تشکیل می‌دهد و رویارویی با آن‌ها می‌پردازد. برای ترجمه این اثر نیز در ایران هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

عشق دیوانه، مقدمه‌ای بر اپرا، اثر ویوین شوایتزر

این کتاب فاخر یک تاریخ فرهنگی درخشان از بزرگترین آهنگ‌سازان اپرا و مغزهای پرایده و  وسواسی آنهاست. این کتاب که از مونته‌وردی شروع می‌شود و به فیلیپ گلس می‌رسد، درباره عشق وعلاقه و عرقی است که برای خلق سبک اپرا و نوشتن یک آهنگ اپرا تا اجرای آن صرف شده . تاریخی سخن‌گو از شکل گیری سبک پرطرفدار و سنتی اپرا در اروپا از ابتدا تا اکنون است . در این کتاب شرح کاملی از هنر خوانندگی اُپرا از سال‌های ابتدایی شکل‌گیری آن در سال ۱۶۰۷ میلادی تا دوران معاصر روایت شده است که نوعی سفرنامه هنری به تاریخ اُپراست. شوارتز موسیقی‌دان و منتقد هنری در این کتاب برای خوانندگان خود نکات مهمی از آهنگسازی در اپرا و مشاهیر این حوزه را در دسترس قرار داده است.

برای خرید هر یک از کتابها میتوانید از سایت ایکات اقدام کنید

نه یک روز، نوشته آن گارتا، ترجمه اما رمضان

یکی از بهترین کتاب‌های سال ۲۰۲۱ رمان نه یک روز نوشته آن گارتا است که اِما رمضان آن را ترجمه کرده و شرح حال فردی است که به عنوان راوی رمان پس از یک تصادف سهمگین که منجر به بی حرکتی بدن او شده سعی دارد تمام زن‌هایی که در طول عمرش با آنها برخورد داشته را توصیف کند. در این رمان هر زن با یک حرف الفبا مشخص می‌شود. به هر حرف، او پنج ساعت در روز را دقیقاً به مدت یک ماه اختصاص می دهد و هریک از آن‌ها را به طرزی دلنشین توصیف می‌کند. از شمایل آن‌ها می‌گوید، از خلقیات و نحوه سخن گفتنشان، از حجم احساس و عاطفه‌ای که از بطن آن‌ها ساتع می‌گشته، از دل نازکی و بی‌رحمی آن‌ها و روایت‌ها و خرده‌داستان‌هایی دیگر که برخورد او با هریک از این زن‌ها در برداشته است. به دلیل جملات جنسی بسیار زیاد این رمان، خیلی خیلی بعید است ترجمه و انتشار آن در کشورمان مجوز بگیرد.

تام استاپارد،یک زندگی نوشته هرمیون لی

تام استاپارد یکی از چهره‌های شناخته‌شده و  معاصر بریتانیا در زمینه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه است که به خلق آثاری نوآور با تمرکز و محوریت زبان‌شناسی مشهور است. تام استاپارد برنده جوایزی همچون جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شده ‌است. هرمیون لی در این کتاب زندگی استاپارد را از دوران تولدش در چکسلوواکی و فرار خانواده‌اش از حکومت نازی‌ها به کشورهای سنگاپور و هند و بازگشت به انگلیس روایت کرده است. این کتاب نهصد صفحه‌ای یک نکته بارز دارد که باعث محبوبیت و انتخاب آن در بین کتاب‌های برتر سال شده و آن این‌که هرمیون لی به جزئیات زندگی استاپارد بسیار توجه کرده. این زندگی‌نامه‌ای سرشار از احترام به هنر و زندگی فردی است که هنر بریتانیا بسیار به او مدیون است.

رمان ۱۱، کتاب ۱۸، نوشته داگ سولستاد، ترجمه اسویر لینگستاد

مان ۱۱، کتاب ۱۸، داستان زندگی شخصی به‌نام بیورن هانسن، کارمند دولتی آرامی را روایت می‌کند که همسر و پسرانش را ترک کرده است. این رمان خوب و تحسین شده، یکی از بهترین آثار در زمینه کمدی موقعیت است و درحالی‌که از طنزی جذاب بهره می‌برد رمانی بسیار تاریک و تلخ است. بیورن هانسن خزانه‌دار آرام و محترم شهر است که در سن ۵۰ سالگی از همسر و دو پسرش جدا شده است تا با همسر جدید خود در شهری کوچک زندگی کند. با گذشتن زمان رابطه جدید او نیز به سردی می‌گراید و زندگی او چهار سال در تنهایی سپری می‌شود. هانسن مجبور می‌شود وارد مرحله جدیدی از زندگی خود همراه با مرور اعصاب خرد کن خاطرات شود، خاطراتی که مانند خوره روح او را در انزوا و تنهایی می‌خراشد

وصله‌کار، زندگی در میان لباس‌ها، نوشته کلر ویلکاکس

این کتاب خاطراتی از کلر ویلکاکس است، ویلکاکس متصدی ارشد مد در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن است و در این اثر از ارتباطی که با لباس‌ها برقرار کرده سخن می‌گوید. او زمان‌های زیادی از روزها مشغول رسیدگی به لباس‌هاست و به زعم خودش تمام ذهن او در سیطره لباس‌ها درآمده و به درجه‌ای از عرفان رسیده! که لباس‌ها با او حرف می‌زنند. برخلاف تصور اولیه این کتاب اصلا درباره مد نیست. هیچ صحبتی از شایعات صنعتی در خصوص تولید لباس وجود ندارد، هیچ تحلیلی از روندهای تکامل لباس وجود ندارد و در عوض، ویلکاکس از برخوردهای خود با البسه و ابزار خیاطی و رفو استفاده می‌کند در این جمله از کتاب به توصیفات شیرین نویسنده پی می‌برید: لباس‌های صد ساله از طول‌های باریک از بهترین ابریشم ژاپنی ساخته می‌شوند، با دست به هم دوخته می‌شوند و سپس چین‌دار می‌شوند، مانند قسمت زیرین یک قارچ صحرایی.این کتاب که در ساختار خود به اندازه لباس‌های گرانبهایی که او توصیف می‌کند ماهرانه و مورب است، با دقتی محبت آمیز از تکه‌ها و تصاویر روایی به هم دوخته شده و در نهایت نشان می‌دهد که چگونه مادیات و حافظه بر یکدیگر عمل می‌کنند به‌طوری که احساس نگه داشتن یک دکمه را برای همیشه در کشوی میزش به خاطر دلبستگی به رنگ آن بیان می‌کند.

تئاتر ساباث، نوشته فیلیپ راث

فیلیپ میلتون راث یکی از بزرگترین رمان‌نویسان یک قرن گذشته کشور آمریکا محسوب می‌شود که در این رمان داستانی کمیک، درباره شخصیتی به نام میکی ساباث به‌عنوان یک قهرمان حماسی تعریف می‌کند. این شخصیت از یک نقاش یهودی الهام گرفته شده است که عروسک گردان تئاترهای شبانه است که با مرگ معشوقه‌اش دچار دگرگونی‌های شخصیتی می‌شود. ساباث شب‌های زیادی را در بیمارستان و کنار تخت درنکا معشوقه از دست رفته‌اش به صبح رسانیده و با مرگ درنکا او به آنچنان حجمی از سرخوردگی رسیده که تاب و توان تحمل این درد جانکاه برایش تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد.

گرما نوشته دنیل شرل

در گرما، نویسنده یعنی دنیل شرل، از تغییرات آب و هوایی به عنوان بزرگ‌ترین مشکل بشریت امروز سخن می‌گوید  واقعیتی هولناک و غم‌انگیز که باعث می‌شود همه افراد کره زمین خواب و خوراک‌شان مختل شده ، به جنون‌های لحظه‌ای دچار و زندگی‌شان را واژگون کنند. گرما کتابی نوگرا درباره تغییرات آب و هوایی است که شرل بر خلاف کتاب‌های دیگر که درباره راهکارهای حل معضل آن صحبت کرده است در این کتاب درباره این مسئله بحث شده است که چگونه آینده با وجود مشکلات اقلیمی قابل تصور است و اینکه این مشکل چه تاثیری بر روابط بین انسان با دیگر عناصر موجود در کائنات خواهد گذاشت. شرل در سال ۱۹۹۰ به دنیا آمد. پدرش که یک اقیانوس شناس بود، سفرهای تحقیقاتی طولانی به قطب شمال و جنوب داشت. وی نیز در سفرهایی با پدر همراه بوده و به‌خوبی با وضعیت بد آب و هوایی کره زمین آشناست، او در این کتاب با قلمی عریان‌تر و به حالت تهاجمی بشر را از مسیر روبه زوالی که کره زمین و زیست‌گاه ما در پیش گرفته آگاه می‌کند.

برادران و نگهبانان نوشته جان ادگار وایدمن

در این کتاب سرنوشت دو برادر به تصویر کشیده شده که یکی نویسنده‌ای موفق و دیگری دزدی فراری است که اتهام قتل نیز به جرم‌هایش اضافه می‌شود. در واقع وایدمن در این داستان به نوعی به بیان خاطراتش از برادرش می‌پردازد که در زندان‌های آمریکا محکومیت حبس ابد خود را سپری می‌کند. ادگار وایدمن در اواسط دهه هفتاد در دانشگاه وایومینگ تدریس می‌کرد دارای یک خانواده شاد و آرام بود و شغل ثابتی به عنوان نویسنده و استاد دانشگاه  داشته و از سوی دیگر رابرت برادر او یک زندگی کاملا پرتلاطم و لبریز از تعقیب و گریز داشته است. ادگار وایدمن در شرح حال داستان‌گونه زندگی خود و برادرش به انتقادهای اساسی از سیستم دادگاه‌ها و قضات آمریکا می‌پرداز و با ظرافت خاصی علاوه بر این‌که بر شرارت و ناآرامی‌های برادرش صحه می‌گذارد بخشی از بزه‌های او را در لج‌بازی با دادگاه‌ها و قاضی‌ها قلمداد می‌کند و مخاطب را به این نتیجه می‌رساند که یک سیستم معیوب دادرسی باعث افزایش جرم و جنایت در جامعه می‌شود.

بهترین کتاب‌های سال ۲۰۲۱ به انتخاب نیویورکر چه کتاب هایی هست؟
دوگل ،سگو ،زنده باد شاخ ،عشق دیوانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *