زبان

بهترین کتاب ها برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی

زبان انگلیسی همیشه دغدغه بسیاری از ما بوده است. مهارت ارتباط گرفتن با توریستان، یادگیری بسیاری از مهارت ها و حرفه هایی که به زبان انگلیسی وابسته است مانند برنامه نویسی ،طراحی سایت و غیره همیت یادگیری زبان انگلیسی را برای ما بیشترمیکند.

با همه این تفاسیر قدم اصلی  برای یادگیری زبان انتخاب و مشخص کردن منابع یادگیری است. بسیاری از علاقه مندان به زبان و زبان آموزان بنا به دلایلی مانند نداشتن زمان کافی ،صرفه جویی در وقت و هزینه و نبودن آموزشگاه و معلمین متخصص ؛یادگیری زبان به صورت خودآموز را انخاب میکنند.

زبان انگلیسی

در این مقاله ما سعی کرده ایم تا بهترین کتابهای آموزشی زبان از سطوح مبتدی تا پیشرفته به صورت خودآموز را برایتان معرفی کردهایم با ما همراه شوید.

Practical English Usage  کتاب گرامر زبان انگلیسی

اولین کتابی که معرفی خواهیم کرد بهترین اثر در زمینه یادگیری گرمار زبان است. کتاب  Practical English Usage تالیف مایکل سوان یکی از بهترین منابع آموزش گرامر برای همه زبان آموزان، دانشجویان، اساتید، داوطلبان آزمون های تافل و آیلتس و کلیه علاقه مندان به زبان انگلیسی می باشد. این کتاب شامل ۷۵۱ صفحه است و از جمله ویژگی های منحصر بفرد آن دو نوع  قابلیت جستجو برای یافتن مطالب است.

در حالت اول، با مراجعه به محتوا و صفحه در ابتدای کتاب، می توانید موضوع مورد نظر خود را پیدا کنید. علاوه بر آن، در انتهای کتاب، یک فهرست موضوعی نیز بر اساس کلیدواژه های گرامری وجود دارد که دسترسی شما را به مطالب آسانتر، سریع تر و دقیق تر می کند. بر خلاف کتاب های گرامری دیگر، موارد گرامری عموما از زوایای دیگری بررسی شده اند که احتمالا برای زبان آموزان بسیار جالب می باشد.

این کتاب  در سال 2014 مفتخر به کسب جایزه بزرگ ELTons 2014 British Council lifetime achievement award  شد

محتوای این کتاب به دو بخش کلی دسته بندیشده است، پارت اول در قالب 28 بخش تمام نکات دستور زبان، قواعد و ساختارهای گرامر را در برمی‌گیرد. یکی از مزایای این کتاب تمرکز و توجه بر بخش‌هایی است که عموماً زبان آموزان در آن مشکل‌دارند. در این بخش‌های تمام نکات گرامری که زبان آموزان عموماً در آن ابهام دارند و به مشکل برمی‌خورند را ارائه داده است.

پارت دوم کتاب، به آموزش لغات و عبارات کاربردی اختصاص دارد. این بخش یک منبع قدرتمند و ارزشمند از لغات و عبارات کاربردی است که هر زبان‌آموزی باید بداند. در این بخش به‌غیراز آموزش لغات، مشکلات روزمره زبان آموزان را نیز برطرف می‌شود.

بخش آموزش گرامر این کتاب از درس‌نامه‌های زیر تشکیل‌شده است.

  • زمان افعال
  • قواعد جملات شرطی
  • مشکلات مربوط به حروف تعریف
  • استفاده از get به‌عنوان یک فعل کمکی
  • bring or take
  • can, could, may or might
  • classic or classical
  • ساختار گرامر مکاتبات رسمی و غیررسمی
  • تفاوت‌های گرامر آمریکایی و بریتانیایی

Vocabulary In Use

کتاب Vocabulary In Use یکی از بهترین منابع ها برای یاد گیریللغات در زبان انگلیسی میباشد. یادگیری لغات مهم و کاربردی زبان انگلیسی آن‌هم به‌صورت خودآموز، تنها بامطالعه یک کتاب امکان‌پذیر نیست چراکه با توجه به فرار بودن زبان انگلیسی و تنوع درس‌نامه‌ها و متدهای آموزشی زبان انگلیسی، زبان آموزان بایستی دو یا سه کتاب کاربردی در خصوص یادگیری لغات مهم زبان انگلیسی را در لیست مطالعه خود قرار دهند.

Vocabulary In Use

Vocabulary In Use

کتاب vocabulary in use یکی دیگر از مجموعه‌های خارق‌العاده و بی‌نهایت کاربردی برای یادگیری لغات انگلیسی به شیوه خودآموز است. برای این‌که شما بتوانید راحت‌تر و مسلط‌تر صحبت کنید یا یک متن روان و اصولی بنویسید باید از دایره لغات وسیعی بهره‌مند باشید.

 این مجموعه برای پاسخ‌گویی به همین نیاز شما تدارک دیده‌شده است.  Vocabulary in use یک مجموعه 4 سطحی از سطح مبتدی تا پیشرفته است که متناسب با هر سطح خود در قالب درس‌های یک‌صفحه‌ای  لغات مربوط به یک موضوع خاص را پوشش می‌دهد. تنوع عناوین موضوعی این کتاب‌ها به‌قدری بالاست که بعد از تمام کردن هر دوره شما به‌راحتی بر موضوعات مختلف مسلط می‌شوید.

این مجموعه موضوعات کاربردی رایج و هیجان‌انگیزی مانند؛ یادگیری، کشورها، موضوعات مربوط به انسان‌ها( ظاهر، خانواده، دوستان، ازدواج، طلاق، احساسات و غیره) کار، مطالعه و تحصیل، شغل و کسب‌وکار، سرگرمی و اوقات فراغت، گردشگری، ارتباطات و فناوری، موضوعات اجتماعی و… ارائه‌شده است.

تمرینات در این کتاب جایگاه ویژه‌ای دارند. در مقابل هر درس تمریناتی برای یادگیری عمقی ارائه‌شده است که خوشبختانه جواب تمرینات هرکدام در انتهای کتاب آورده شده است. بنابراین با خیالی راحت قادر خواهید بود تا از این کتاب برای یادگیری خودآموز لغات استفاده کنید.

Tactics for listening کتابی برای یادگیری از طریق مهارت شنیدن

حالا که می‌خواهید به‌صورت خودخواه زبان انگلیسی را یاد بگیرید باید به فکر مهارت شنیداری یا لیسنینگ خود نیز باشید. این مهارت یکی از 4 مهارت اصلی زبان انگلیسی است که یادگیری آن برای هر زبان‌آموزی اجباری است

Tactics for listening

.

این کتاب در سه دوره از سطح مبتدی تا پیشرفته تدوین شده است. هر سطح این مجموعه در قالب 24 درس موضوعات کاربردی و قابل‌فهم و رایج در زندگی واقعی را در قالب فایل‌های صوتی ارائه می‌دهد. در هر بخش از زبان‌آموز خواسته می‌شود تا با گوش دادن به فایل صوتی مربوطه سؤالات مرتبط به آن را پاسخ دهد. متن فایل‌های صوتی تمام بخش‌های این کتاب‌ها در انتهای کتاب ارائه‌شده است.

متد آموزشی این کتاب به شیوه‌ای است که علاوه برافزایش سطح مهارت لیسنینگ، مهارت مکالمه شما را نیز تقویت می‌کند. زیرا تمام فایل‌های صوتی درس‌های این کتاب در قالب دیالوگ‌های دو یا چند نفره است و شما نحوه برقراری ارتباط در موقعیت‌های مختلف را یاد می‌گیرید.

 

Tactics for listening

 

 

 

این مجموعه همگام با تکنولوژی روز دنیا نسخه الکترونیکی کتاب را برای دو سیستم‌عامل اندروید و آیفون نیز عرضه کرده است که با دانلود آن به‌راحتی می‌توانید به‌صورت interactive در هر زمان، آسان و سریع به کتاب خود دسترسی داشته باشید. شما با گوش دادن به فایل‌های این کتاب و انجام تمرینات آن به‌راحتی می‌توانید سطح مهارت شنیداری زبان خود را در موضوعات متعدد و مختلف جاری در زندگی روزمره افزایش دهید.

Speakout بهترین کتاب برای یادگیری مکالمات روزمره

کتاب های Speakout یکی از برترین مجموعه‌های آموزش و تقویت لهجه بریتیش است. این مجموعه کاربردی یک دوره 8 سطحی آموزش گفت‌وگو و برقراری ارتباط است که با همکاری BBC learning در انتشارات لانگمن به چاپ رسیده است.

 تمرکز این کتاب بر آموزش موضوعات رایج در زندگی روزمره و واقعی است. ساختار قدرتمند این مجموعه در آموزش لغات، عبارات و جملات پرکاربرد، بخش‌هایی ویژه برای گرامر و نکات دستور زبان، قسمتی مخصوص برای تقویت مهارت شنیداری و ویژگی‌های برجسته دیگر، همه در کنار هم باعث محبوبیت این مجموعه میان مدرسان و زبان آموزان در سراسر جهان شده است.

یکی از نقاط متمایز این کتاب ویدئوهای آموزشی است که با همکاری کمپانی bbc learning تدوین‌شده است. کلیپ‌های آموزشی این کتاب کمک می‌کند تا شما در موضوعات و موقعیت‌های واقعی همراه باشخصیت‌های داستان همراه شده و بتوانید با یادگیری عبارات و لغات مرتبط سطح مکالمه خود را به طرز چشم‌گیری افزایش دهید.

هرکدام از کتاب‌ها در سطوح مختلف دارای 10 الی 12 درس است. در هر درس پیرامون  موضوعاتی مربوط به زندگی شخصی، کاری و بحث‌های روز دنیا عبارات و جملات کاربردی برای استفاده در مکالمات روزمره آموزش داده می‌شود. شما بعد از تکمیل هر سطح می‌توانید به‌راحتی درباره موضوعات مختلف با دیگران به شیوه‌ای اثربخش صحبت کنید.

 Longman Academic Writing Series از بهترین کتاب‌های آموزش زبان خودآموز

یکی از کامل‌ترین و بهترین کتاب‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی برای مطالعه خودآموز رایتینگ یا مهارت نگارش، مهارت کتاب های longman academic writing series است که در 5 سطح به‌طور کامل از مبتدی تا پیشرفته، تمام فنون و نکات مرتبط با نگارش متون مختلف آکادمیک را آموزش می‌دهد.

 خوشبختانه این مجموعه را می‌توانید به‌صورت Self-study  مطالعه کنید و از محتوای غنی و کاربردی آن برای ارتقای مهارت نوشتاری خود بهره ببرید.. این مجموعه در 5 دوره به‌صورت قدم‌به‌قدم مهارت‌های نگارش جملات تا پاراگراف‌ها و مقالات و… آماده کرده است.

با  استفاده از این کتاب دیگر هیچ ترسی در نگارش یک متن انگلیسی نداشته باشید. هر آنچه برای مهارت نوشتاری نیاز داشته باشید از لغات تا گرامر و ساختار متن در این کتاب به شما به ساده‌ترین و بهترین متد آموزش داده خواهد شد. ساختار منسجم و فوق‌العاده قدرتمند این کتاب‌ها و آموزش گام‌به‌گام آن، این مجموعه را به یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های آموزشی در این زمینه تبدیل کرده است.

در ادامه باهم نگاهی بر ویژگی‌های کلی این مجموعه می‌اندازیم:

  • پوشش موضوعات مختلف و کاربردی در هر سطح و توانمندسازی دانشجویان برای نگارش سبک‌های مختلف مانند نگارش ژورنال، بلاگ پست، نگارش روتین‌های روزانه، توصیف زندگی کاری، مقالات علمی و…
  • ارائه توضیحات شفاف، ساده و روان در ابتدای هر درس و آموزش نکات کلیدی مربوط به آن
  • آموزش لغات و واژگان مرتبط با موضوع هر درس همراه با تمرینات بسیار کاربردی و چالش‌برانگیز
  • آموزش گرامرها و نکات لازم برای افزایش قدرت نوشتاری دانشجویان به‌طور اصولی و حرفه‌ای و تدوین تمرینات مرتبط به آن
  • آموزش ساختار جملات با مثال‌های کاربردی و نمونه‌های عینی در متن کتاب همراه با تمرینات و نکات آموزشی برای استفاده از آن‌ها در متن‌ها و مقالات ( (writing tips
  • آموزش نحوه ساختاربندی نوشتارها (organization) اعم از مقالات، متون ساده یا گزارش‌ها و ارائه نکات شفاف برای انتقال هر چه‌بهتر و دقیق‌تر مفاهیم و ایده‌ها

شما با استفاده از این مجموعه به‌راحتی از سطح یک نویسنده مبتدی به سطح یک نویسنده قهار و حرفه‌ای ارتقا پیدا خواهید کرد.

قدم اول برای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی به‌صورت خودآموز، انتخاب و خرید کتاب آموزش زبان انگلیسی و درس‌نامه‌های مشخص است. حال برای قدم دوم بهتر این است تا با عزمی راسخ و اراده‌ای قوی، برنامه‌ای مشخص و منسجم برای مطالعه روزانه این مباحث داشته باشید تا بتوانید در مدت‌زمان کوتاهی هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن را بیاموزید.

در انتها اگر شما جزو افرادی هستید که تجربه موفقی از یادگیری خودآموز زبان انگلیسی دارید، حتماً تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *