معرفی کتاب, نقد و بررسی کتاب

با 5 اثر از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی آشنا شوید.

رمان عاشقانه ایرانی

معرفی 5 اثر از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

اگر بخواهیم لیستی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی را برای شما عزیزان فهرست کنیم، کار بسیار دشواری است. در تاریخ ادبیات ایران، رمان های زیادی با محتوای عاشقانه وجود دارند که مورد توجه بسیاری از افراد کتابدوست قرار گرفته اند. مهمترین وجه اشتراک این قبیل از رمان ها، شباهت زندگی شخصیت های داستان با زندگی ما در دنیای واقعی است.

شاید به این خاطر است که اکثر افراد با مطالعه رمان عاشقانه، همذات پنداری عمیقی با شخصیت اصلی داستان دارند. در این مطلب قصد داریم تا بهترین رمان های عاشقانه ایرانی را از لحاظ قلم نویسنده، محتوا و سطح عامیانه یا فاخر بودن آنها به شما عزیزان معرفی نماییم.

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

·  رمان عاشقانه ایرانی همخونه از مریم ریاحی

"همخونه"، بهترین رمان عاشقانه ایرانی نوشته مریم ریاحی است. این رمان به زندگی یلدا، دختری ساده و زیبارو می‌پردازد که به دلیل از دست دادن والدینش مجبور است که با دوست صمیمی پدرش زندگی ‌کند. حاج رضا به دلیل اعتقادات سنتی خود، یلدا را از عشق و عاشقی دور نگه می‌دارد. یلدا در مواجهه با درس و دانشگاه، احساسات خود را در رابطه با عشق و عاشقی نادیده می‌گیرد. شهاب، پسر کوچکتر حاج رضا، تصمیم به مهاجرت می‌گیرد و اوضاع پیچیده می‌شود. حاج رضا به یلدا پیشنهاد ازدواج قراردادی با شهاب را می‌دهد. این داستان، مسیری جدید را پیش پای یلدا و شهاب باز می‌کند که در پس آن، ماجراهای متعددی اتفاق می افتد.

· رمان عاشقانه بار دیگر، شهری که دوست می داشتم از نادر ابراهیمی

"بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم" از نادر ابراهیمی یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی است. این رمان در رده بندی بهترین رمان ‌های عاشقانه ایرانی قرار دارد. این رمان، داستان عشقی بین یک پسر جوان کشاورز و یک دختر زیبا از خانواده ثروتمند است که یک روز تصمیم می گیرند با همدیگر فرار کنند. شروع این داستان از زمانی است که هلیا، دختر خان از عشق پسر کشاورز ناامید می شود و او را ترک می کند. در این رمان، فراز و نشیب ‌های زندگی عاشقانه از زبان پسر کشاورز بازگو می شود. با مطالعه ادامه داستان می توانید فراز و نشیب های زندگی یک فرد عاشق را در دنیای خیال خود به چشم ببینید.

· رمان عاشقانه ایرانی شوهر آهو خانم از محمد علی افغان

"شوهر آهو خانم"، یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی است که توسط محمد علی افغان به نگارش درآمده است. شخصیت اصلی این داستان، سید میران، رئیس صنف نانوایان است که با همسر خود آهو خانوم، زندگی آرام و آبرومندانه ای را می گذراند. او با زنی به نام هما آشنا می‌شود. سید میران بعد از شنیدن سرگذشت این خانوم، تصمیم می گیرد که او را به عنوان زن دوم خود عقد کند. سپس او را به عنوان زن دوم خود به خانه می آورد. محتوای اصلی داستان تازه از اینجا آغاز می شود.

خواننده با مطالعه این داستان عاشقانه، می تواند تصاویر زنده ای را در ذهن خود خلق کند. نکوهش سنت چند همسری و نمایش وضعیت نامطلوب زنان در آن زمان از جمله مهمترین اهداف نویسنده به هنگام خلق این اثر بوده است. این کتاب، نخستین اثر نویسنده است که در سال 1313 در کرمانشاه به نگارش درآمده است. نویسنده با وجود محدودیت‌های زیاد در آن دوران، توانست رمان "شوهر آهو خانم" را با بودجه خود به چاپ برساند. در سال 1340، رمان "شوهر آهو خانم" به عنوان بهترین رمان عاشقانه ایرانی انتخاب شد.  

· رمان یک عاشقانه آرام از نادر ابراهیمی

"یک عاشقانه آرام" نوشته نادر ابراهیمی از جمله بهترین رمان های عاشقانه ایرانی به شمار می رود. این رمان، روایتگر عشق یک گیله مرد از خطه سبز شمال به یک خانم زیبای آذری است که هر دو درگیر سیاست هستند.  نادر ابراهیمی در این رمان به روایت عشق عمیق بین دو شخصیت اصلی داستان بر پایه جملات مفهومی می پردازد. با مطالعه این رمان تصور خواهید کرد که نویسنده قصد دارد تا زندگی عاشقانه خود و همسرش را در قالب داستان به تصویر بکشد. انتشار این کتاب برای اولین بار توسط نشر روزبهان در تهران در سال 1371 بوده که تعداد تجدید چاپ آن تا به الان به بیش از 25 بار می رسد. 

· رمان عاشقانه ایرانی افسونگر از هما پوراصفهانی

"افسونگر" از هما پوراصفهانی از جمله دیگر رمان های عاشقانه ایرانی است که مورد توجه افراد کتابدوست قرار گرفته است. در رمان افسونگر اثر هما پوراصفهانی، دختری به نام افسون با برادری بدجنس مبارزه می‌کند که او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. در یک روز، افسون با پسری به نام نیل آشنا و با او وارد رابطه عاشقانه می شود. با این حال، به دلیل مخالفت برادرش این دو دلباخته، عشقشان را پنهان و به طور مخفیانه با همدیگر زندگی می‌کنند.

سخن نهایی

لیست بلند بالایی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی در تاریخ ادبیات ایران وجود دارد. در این مقاله سعی شده است به معرفی 5 اثر از بهترین رمان­های عاشقانه ایرانی از نویسندگان مختلف بپردازیم. اگر تا به الان این رمان های عاشقانه زیبا را مطالعه نکرده اید، میتوانید با مراجعه به سایت ایکات نسبت به خرید آن ها اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 17 =